Protokół z przebiegu konsultacji projektu uchwały w sprawie Statutu Gminy Godów
18 Lipca 2024
Zarządzeniem nr 0050.135.2024 Wójta Gminy Godów z dnia 8 lipca 2024 r. w sprawie przeprowadzenia konsultacji projektu uchwały w sprawie Statutu Gminy Godów Wójt Gminy Godów określił:
- przedmiot konsultacji - projekt uchwały w sprawie Statutu Gminy Godów;
- termin, w którym należy przeprowadzić konsultacje - od dnia 9 lipca 2024 r. do 15 lipca 2024 r.;
- formę konsultacji - zamieszczenia na okres 7 dni na stronie Urzędu Gminy Godów: www.godow.pl w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Godów projektu uchwały w sprawie Statutu Gminy Godów. Informację przekazano również sołtysom i radnym.
Odpowiedzialnym za przeprowadzenie konsultacji był pracownik ds. rady gminy.
W dniu 9 lipca 2024 r. na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy, na oficjalnej stronie internetowej gminy www.godow.pl (w zakładce „konsultacje”) oraz w Biuletynie Informacja Publicznej zostało zamieszczone ogłoszenie o konsultacjach projektu uchwały w sprawie zmiany Statutu Gminy Godów wraz z przedmiotowym projektem uchwały oraz formularzem do zgłaszania uwag.
W ogłoszeniu o konsultacjach podano sposoby zgłaszania opinii do przedmiotu konsultacji, tj. drogą elektroniczną na adres gmina@godow.pl z zapisem w temacie wiadomości „Konsultacje” lub pisemnie w Biurze Obsługi Klienta Urzędu Gminy Godów, w terminie od dnia 9 lipca 2024 r. do 15 lipca 2024 r.
We wskazanym powyżej terminie wpłynęła jedna opinia w przedmiocie konsultacji:
a) Podmiot zgłaszający:
Sabina Kasprzak-Tecmer
b) Uwagi/ opinie do projektu:
Część dokumentu do którego odnosi się uwaga (np. rozdział, paragraf, ustęp, punkt) | Propozycja zmian | Uzasadnienie do proponowanych zmian |
Rozdział 8, § 14 | O terminie sesji zwyczajnej Rady powiadamia się radnych i Wójta pisemnie lub elektronicznie najpóźniej na 7 dni przed terminem sesji. | Art 20 ust 5 i 6 SamGminU wskazuje, że wójt i kluby radnych mogą wnosić projekty uchwał pod warunkiem, że wpłyną do rady gminy na 7 dni przed terminem sesji. Jeśli o terminie sesji przewodniczący może powiadomić na 3 dni przed sesją to uniemożliwia tym samym radnym i wójtowi zrealizowanie prawa zgłoszenia projektów uchwał, zagwarantowanego w ustawie |
Rozdział 8, § 14 | dodać zdanie kolejne lub kolejny punkt mówiący, że projekty: - strategii, - studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, - miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, - programów gospodarczych i społecznych - innych dokumentów obszernych objętościowo wraz z uzasadnieniami powinny być |
Wymienione dokumenty winny zostać przez radnych przeanalizowane przed podjęciem uchwały. Udostępnienie takich dokumentów na 7 dni, nie mówiąc już o 3 dniach, przed sesją, znacznie ogranicza możliwość przeanalizowania ich, szczególnie jeśli wymaga to pozyskania przez radnych specjalistycznych informacji. W tematach w których nie są oni specjalistami. Należy zaznaczyć, że projekty te są dyskutowane także podczas posiedzeń komisji. Posiedzenia komisji odbywają się kilka dni przed sesją. Zaproponowany krótki termin na ich udostępnienie przez przewodniczącego rady sprawi, że radni będą brali udział w posiedzeniach komisji nieprzygotowani merytorycznie do zabierania głosu. |
Rozdział 9, § 23 ust. 4 | usunąć zapis „bądź uchybia powadze sesji” jako nieprecyzyjny i niejasny | Z art. 2 Konstytucji wynika, że Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej. Wśród szczegółowych reguł wyprowadzonych z art. 2 wymienia się m.in. (...) przestrzeganie zasad poprawnego prawotwórstwa, jawność i jasność prawa, niedziałanie prawa wstecz (P. Winczorek „Komentarz do Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., wyd. Liber, Warszawa 2000, s. 15). Przepisy prawne muszą być formułowane w sposób poprawny, precyzyjny i jasny. Wymóg jasności oznacza nakaz tworzenia przepisów klarownych i zrozumiałych dla ich adresatów, którzy od racjonalnego ustawodawcy oczekiwać mogą stanowienia norm prawnych niebudzących wątpliwości co do treści nakładanych obowiązków i przyznawanych praw (Rozstrzygnięcie nadzorcze Nr NPII.4131.1.796.2022 Wojewody Śląskiego z dnia 23 września 2022r.) |
Rozdział 9, § 26 | usunąć w całości | Ograniczanie wystąpień do 3 minut w sprawach innych niż raport o stanie gminy czy ograniczanie liczby wystąpień oznaczają, że utrudnione będzie odniesienie się do takich projektów dokumentów jak np. - budżet gminy, - statuty, - strategie, - studium uwarunkowań i kierunki zagospodarowania przestrzennego, - miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, - programy gospodarcze i społeczne. Są to dokumenty obszerne, wymagające pogodzenia wielu interesów. Poza tym sprawy, które mieszkańcy zgłaszają radnym także mogą wymagać szerszego omówienia lub kolejnych wystąpień po wypowiedziach poszczególnych radnych. W interesie mieszkańców jest dogłębne a nie tylko szybkie, skrótowe omówienie spraw istotnych dla lokalnej społeczności. |
Rozdział 12, § 41 ust 3 | Uzupełnić zapis o treść: „Posiedzenia komisji są transmitowane i publikowane w BIP”. | Zgodnie z zasadą jawności, posiedzenia organów gminy są jawne. - Transmisja przebiegu posiedzenia zwiększa przejrzystość działań samorządu, co buduje zaufanie mieszkańców do władz lokalnych. - Mieszkańcy mają prawo do pełnej wiedzy na temat podejmowanych przez ich przedstawicieli decyzji oraz procesu, jaki prowadzi do tych decyzji. - Transmisje umożliwiają mieszkańcom śledzenie prac komisji bez konieczności fizycznej obecności na posiedzeniach, co jest szczególnie ważne dla osób starszych, niepełnosprawnych (zasada dostępności) lub pracujących. - Transmisja posiedzeń komisji może się przełożyć na zmniejszenie ilości spraw prowadzonych przez pracowników urzędu, gdyż dostęp do pełnych informacji pozwoli mieszkańcom na formułowanie lepiej uzasadnionych opinii i wniosków. - Adaptacja takiego rozwiązania pokaże, że nasza gmina jest otwarta na innowacje i dba o transparentność. |
Rozdział 12, § 43 ust 4 | usunąć zapis „osoba prowadząca Biuro Rady” | Rada gminy nie ma uprawnień do decydowania o zakresie obowiązków pracowników urzędu. Jest to uprawnienie wójta. |
Rozdział 12, § 45 ust 1 | usunąć wyrazy „lub Wójtowi” | Komisja rady gminy nie jest odrębnym organem i działa na zlecenie rady. Wnioski i opinie komisja powinna zatem raczej przedkładać radzie gminy, która jest organem kolegialnym. Wnioski i opinie komisji nie są wnioskami i opiniami rady gminy, wobec czego wystąpienie na tym etapie do wójta wydaje się przedwczesne, tym bardziej, że rada gminy nie musi się z tymi wnioskami i opiniami zgodzić. Można dopuścić składanie wniosków do wójta w drodze wyjątku, jeśli sprawa jest na tyle poważna, że wyniki kontroli wskazują, iż wójt powinien natychmiast zaprzestać działań lub natychmiast podjąć działania i nie można z tym czekać do posiedzenia komisji czy sesji. |
Rozdział 13, § 46 ust 3 | skorelować z zapisami § 42 ust 3, gdzie zapisano: „Przewodniczący komisji stałych składają Radzie roczne sprawozdania z realizacji planu pracy komisji w roku poprzednim, w terminie do dnia 31 stycznia roku następnego” |
Z zapisu § 46 ust 3 wynika, że komisja rewizyjna składa sprawozdanie do końca marca, natomiast zapisy § 42 ust 3 nakazują przewodniczącym komisji stałych składnie sprawozdań do końca stycznia. Komisja Rewizyjna jest komisją stałą. Należ ustalić jeden termin w obu paragrafach lub w § 42 ust 3 wyłączyć komisję rewizyjną z obowiązku składania sprawozdania do końca stycznia |
Rozdział 13, § 52 ust 3 | w miejsce zwrotu „wskazanie przykładów dobrej i sumiennej pracy” wpisać „przygotowanie rekomendacji” | Usprawnienie działań urzędu i jego jednostek nie musi wiązać się z „niedobrą i niesumienną pracą”. Powodów błędów czy pomyłek może być znacznie więcej i mogą być całkiem inne. Zwrot „rekomendacje” zawiera cały wachlarz wskazówek, nie sugerując jednocześnie niedobrej pracy i braku sumienności pracowników. |
Rozdział 13, § 53 ust 2 | w miejsce zwrotu „przykłady dobrej i sumiennej pracy” wpisać „rekomendacji” | uzasadnienie j.w. |
Rozdział 13, § 54 | po wyrazach „Komisja występuje” wpisać wyrazy „do Rady Gminy” | Komisja rady gminy nie jest odrębnym organem i działa na zlecenie rady. Wnioski i opinie komisja powinna chyba zatem przedkładać radzie gminy, która jest organem kolegialnym. Wnioski i opinie komisji nie są wnioskami i opiniami rady gminy, wobec czego wystąpienie na tym etapie do jednostki czy organu innego niż rada gminy wydaje się przedwczesne, tym bardziej, że rada gminy nie musi się z tymi wnioskami i opiniami zgodzić. Można dopuścić składanie wniosków do wójta lub jednostki na zasadzie wyjątku, jeśli sprawa jest na tyle poważna, że wyniki kontroli wskazują, iż wójt lub jednostka powinien/powinna natychmiast zaprzestać działań lub natychmiast podjąć działania i nie można z tym czekać do posiedzenia komisji czy sesji. |
Rozdział 14, § 59 | skorelować z zapisami § 42 ust 3, gdzie zapisano: „Przewodniczący komisji stałych składają Radzie roczne sprawozdania z realizacji planu pracy komisji w roku poprzednim, w terminie do dnia 31 stycznia roku następnego” |
Z zapisu Rozdziału 14, § 59 wynika, że komisja skarg, wniosków i petycji składa sprawozdanie do końca marca, natomiast zapisy § 42 ust 3 nakazują przewodniczącym komisji stałych składnie sprawozdań do końca stycznia. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji jest komisją stałą. Należ ustalić jeden wspólny termin lub w § 42 ust 3 wyłączyć komisję skarg, wniosków i petycji z obowiązku składania sprawozdania do końca stycznia |
Rozdział 16, § 65, ust. 2 pkt. 4 | po wyrazach „nagrań z sesji” dodać zapis „i z komisji” | Zgodnie z zasadą jawności, posiedzenia organów gminy są jawne. - Transmisja przebiegu posiedzenia zwiększa przejrzystość działań samorządu, co buduje zaufanie mieszkańców do władz lokalnych. - Mieszkańcy mają prawo do pełnej wiedzy na temat podejmowanych przez ich przedstawicieli decyzji oraz procesu, jaki prowadzi do tych decyzji. - Transmisje umożliwiają mieszkańcom śledzenie prac komisji bez konieczności fizycznej obecności na posiedzeniach, co jest szczególnie ważne dla osób starszych, niepełnosprawnych (zasada dostępności) lub pracujących. - Transmisja posiedzeń komisji może się przełożyć na zmniejszenie ilości spraw prowadzonych przez pracowników urzędu, gdyż dostęp do pełnych informacji pozwoli mieszkańcom na formułowanie lepiej uzasadnionych opinii i wniosków. Adaptacja takiego rozwiązania pokaże, że nasza gmina jest otwarta na innowacje i dba o transparentność. |
Formularz do zgłaszania uwag/opinii do projektu uchwały w sprawie zmiany Statutu Gminy Godów zawierający wyżej opisane uwagi/opinie wpłynął do Urzędu Gminy Godów w dniu 14 lipca 2024 r.
Zgodnie z:
- § 3 ust. 4 Uchwały Nr XLII/382/10 Rady Gminy Godów z dnia 28 czerwca 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu konsultowania z radą działalności pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji wynik konsultacji wraz z przedstawionymi uwagami/opiniami zostanie opublikowany w terminie 3 dni od ich zakończenia,
- § 10 ust. 3 pkt 2 Uchwały Nr L/347/2018 Rady Gminy Godów z dnia 15 października 2018 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Godów wyniki konsultacji publikowane są w terminie 14 dni od ich zakończenia.
Niniejszy protokół wraz z formularzem do zgłaszania uwag/opinii do projektu uchwały w sprawie Statutu Gminy Godów zostaną dołączone jako załącznik do uzasadnienia do projektu uchwały Rady Gminy Godów w sprawie Statutu Gminy Godów.
Godów, dnia 18 lipca 2024 r.
z up. Wójta Zastępca Wójta Gminy Godów
mgr inż. Tomasz Kasperuk